Pelbagai gaya

Pelbagai gaya
me laaa,sapa lagi??

Like La Dulu

Sunday, December 12, 2010

Pelajar cemerlang

Salam buat semua yang sudi mengunjungi blog aku,




Disebabkan lagi 2 minggu lagi aku akan menghadapi final exam di OUM jadi aku mengambil  
kesempatan untuk mencari tip tips menjadi pelajar cemerlang. Pada hal sebelum ini aku sering menasihati anak muridku, tapi lama kelamaan aku perlu juga untuk diri aku sendiri.....hai ingat semula masa zaman sekolah dan semasa di pusat pengajian tinggi dulu. Antara tip tips nya seperti berikut


1. Sentiasa yakin pada potensi diri sendiri.

2. Bersedia memikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar.
3. Memberikan tumpuan sepenuhnya 
4. Membuat persediaan awal dalam menghadapi sebarang peperiksaan.  
5. Sering memberi pandangan dan pendapat dalam proses pembelajaran. 
6. Sering berbincang dengan rakan-rakan tentang pelajaran yang telah dipelajari.
7. Menyiapkan tugasan yang telah diberi oleh pensyarah  sama ada kerja dalam kelas atau kerja rumah, dalam tempoh yang ditetapkan oleh pensyarah  berkenaan.
8. Mengadakan kumpulan perbincangan (study group) bersama rakan-rakan yang mempunyai visi dan agenda yang sama iaitu kejayaan dalam peperiksaan.
9. Mengadakan ujian dan peperiksaan kendiri (sendiri) seperti dibuat dalam peperiksaan sebenarnya, untuk dijadikan sebagai pengukuhan pembelajaran.
10. Menjaga dan mengawal pemakanan dengan memakan makanan yang seimbang. Ini akan menjamin kesihatan badan yang baik dan otak yang dapat berfikir dengan lebih lancar. Pilih jenis makanan yang sesuai untuk minda dan kesihatan tubuh badan.
11. Bagi pelajar Islam, tunaikan sembahyang lima waktu seperti mana yang telah disyariatkan oleh agama. Bagi pelajar bukan Islam yang lain, lakukan amalan ibadat agama masing-masing.
12. Sentiasa berdoa dan mengharapkan pertolongan daripada Tuhan. Aspek kerohanian ini juga sama penting dengan aspek jasmani dan minda pelajar.
13. Berserah diri kepada Tuhan dan tidak putus asa jika gagal. Apabila menghadapi kegagalan, berusahalah lagi dengan menjadikan kegagalan itu sebagai iktibar dan panduan untuk lebih berjaya. Jadikan semua bentuk kegagalan sebagai pengukuh diri untuk mencari kejayaan yang lebih cemerlang.
             Sekian harap jadi panduan untuk semua

0 comments: